Projekt „Włączająca szkoła” wspiera gdańskie szkoły w tworzeniu bezpiecznej i inkluzyjnej przestrzeni edukacyjnej. Jego celem jest podniesienie kompetencji nauczycielek, nauczycieli, asystentek międzykulturowych, dyrekcji oraz Rad Pedagogicznych w zakresie pracy z uczniami i uczennicami o zróżnicowanym doświadczeniu społecznym i kulturowym, w tym migracyjnym.
Dzięki cyklowi szkoleń i superwizji osoby uczestniczące rozwijają praktyczne umiejętności w obszarze:
- komunikacji międzykulturowej,
- zarządzania emocjami,
- eliminowania uprzedzeń,
- wspierania uczniów i uczennic w procesie akulturacji.
Chcemy, żeby projekt wspierał tworzenie w gdańskich szkołach środowiska opartego na równości, szacunku i wzajemnej tolerancji, sprzyjającego integracji i spójności społecznej.
Rekrutacja do drugiego cyklu szkoleń
Zapraszamy nauczycielki, nauczycieli, asystentki międzykulturowe oraz inne osoby pracujące w gdańskich szkołach na cykl szkoleń, których celem jest rozwijanie umiejętności pracy z uczniami i uczennicami z różnym doświadczeniem społecznym i kulturowym oraz tworzenie bardziej włączającej szkoły.
Tematy i terminy szkoleń:
- Stres akulturacyjny i budowanie rezyliencji uczniów i uczennic
Jak wspierać młode osoby doświadczające trudności w procesie adaptacji kulturowej? Podczas szkolenia poznasz teorię stresu akulturacyjnego oraz praktyczne sposoby budowania odporności psychicznej uczniów i uczennic z różnym doświadczeniem społecznym i kulturowym. Dowiesz się, jak tworzyć warunki sprzyjające poczuciu bezpieczeństwa i skutecznemu uczeniu się.
8 października, godz. 16:00-20:00 - Inteligencja emocjonalna
Jak emocje wpływają na uczenie się i komunikację? Szkolenie pozwoli lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania i dynamikę silnych stanów emocjonalnych oraz ich wpływ na podejmowanie decyzji. Rozwiniesz umiejętność rozpoznawania własnych emocji, adekwatnego reagowania na emocje innych oraz przeciwdziałania sytuacjom, w których emocje utrudniają kontakt i współpracę z uczniami i uczennicami.
30 października, godz. 16:00-20:00 - Dostępność na lekcji
Jak sprawić, by treści lekcyjne były bardziej zrozumiałe i dostępne dla uczniów i uczennic z różnym doświadczeniem kulturowym? Podczas szkolenia poznasz metody pracy sprzyjające włączaniu osób o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Dowiesz się, jak wykorzystywać prosty język oraz inne narzędzia zwiększające dostępność materiałów i aktywności w klasie.
3 grudnia, godz. 16:00-20:00
Uzupełnieniem szkoleń są indywidualne spotkania (superwizje), które pozwalają na refleksję nad własnymi doświadczeniami zawodowymi. To przestrzeń, w której można omówić trudności, poszukać nowych rozwiązań i wzmocnić swoje kompetencje w pracy z różnorodnymi klasami. Każda osoba uczestnicząca skorzysta z 2–3 godzin superwizji, co stanowi ważny element procesu rozwojowego w ramach projektu.
Dołącz do grona osób, które chcą rozwijać swoje kompetencje i wymieniać się doświadczeniami!
Zapisz się do 30 września 2025 r. do godz. 15:00, wypełniając formularz: https://forms.gle/49bAt2kG1tzTX37f6
O wynikach rekrutacji poinformujemy mailowo do 3 października 2025 roku.
Szkolenia dla Rad Pedagogicznych
Zapraszamy Rady Pedagogiczne gdańskich szkół do udziału w dedykowanych szkoleniach rozwijających kompetencje w pracy z uczniami i uczennicami o zróżnicowanym doświadczeniu społecznym i kulturowym.
Tematyka szkoleń (do wyboru):
- budowanie zespołu,
- komunikacja międzykulturowa,
- nieuświadomione uprzedzenia,
- stres akulturacyjny i budowanie rezyliencji uczniów i uczennic,
- inteligencja emocjonalna,
- dostępność na lekcji.
Zakres tematyczny może zostać dostosowany do potrzeb konkretnej szkoły – możliwe jest również indywidualne omówienie obszarów najbardziej istotnych dla danego grona pedagogicznego.
Forma i czas trwania
Szkolenia mogą odbywać się stacjonarnie lub online, w ustalonym wspólnie terminie. Czas trwania poszczególnych spotkań będzie elastycznie dopasowany do Państwa potrzeb.
Wszystkie szkolenia w ramach projektu muszą zostać zrealizowane do 15 grudnia 2025 roku.
Zainteresowane szkoły zapraszamy do kontaktu mailowego na adres: k.blasinska@irse.pl
W treści maila prosimy o podanie interesujących Państwa tematów, proponowanych dat szkolenia, ilości osób uczestniczących oraz czasu trwania.
Dotychczas zrealizowane szkolenia
W okresie kwiecień–czerwiec 2025 roku odbyły się trzy szkolenia:
Budowanie zespołu – podczas szkolenia osoby uczestniczące poznały sprawdzone metody i narzędzia do pracy z grupami o różnym doświadczeniu społecznym i kulturowym.
Komunikacja międzykulturowa – szkolenie pozwoliło zastanowić się nad różnicami kulturowymi i sposobami skutecznego dostosowywania działań do potrzeb uczniów i uczennic.
Nieuświadomione uprzedzenia – osoby uczestniczące poznały mechanizmy powstawania uprzedzeń oraz strategie ich redukcji, by budować bardziej włączające środowisko szkolne.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Gdańska

