Projekt „Włączająca szkoła” wspiera gdańskie szkoły w tworzeniu bezpiecznej i inkluzyjnej przestrzeni edukacyjnej. Jego celem jest podniesienie kompetencji nauczycielek, nauczycieli, asystentek międzykulturowych, dyrekcji oraz Rad Pedagogicznych w zakresie pracy z uczniami i uczennicami o zróżnicowanym doświadczeniu społecznym i kulturowym, w tym migracyjnym.

Dzięki cyklowi szkoleń i superwizji osoby uczestniczące rozwijają praktyczne umiejętności w obszarze:

  • komunikacji międzykulturowej,
  • zarządzania emocjami,
  • eliminowania uprzedzeń,
  • wspierania uczniów i uczennic w procesie akulturacji.

Chcemy, żeby projekt wspierał tworzenie w gdańskich szkołach środowiska opartego na równości, szacunku i wzajemnej tolerancji, sprzyjającego integracji i spójności społecznej.

Rekrutacja do drugiego cyklu szkoleń

Zapraszamy nauczycielki, nauczycieli, asystentki międzykulturowe oraz inne osoby pracujące w gdańskich szkołach na cykl  szkoleń, których celem jest rozwijanie umiejętności pracy z uczniami i uczennicami z różnym doświadczeniem społecznym i kulturowym oraz tworzenie bardziej włączającej szkoły.

Tematy i terminy szkoleń:

  • Stres akulturacyjny i budowanie rezyliencji uczniów i uczennic
    Jak wspierać młode osoby doświadczające trudności w procesie adaptacji kulturowej? Podczas szkolenia poznasz teorię stresu akulturacyjnego oraz praktyczne sposoby budowania odporności psychicznej uczniów i uczennic z różnym doświadczeniem  społecznym i kulturowym. Dowiesz się, jak tworzyć warunki sprzyjające poczuciu bezpieczeństwa i skutecznemu uczeniu się.
    8 października, godz. 16:00-20:00
  •  Inteligencja emocjonalna
    Jak emocje wpływają na uczenie się i komunikację? Szkolenie pozwoli lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania i dynamikę silnych stanów emocjonalnych oraz ich wpływ na podejmowanie decyzji. Rozwiniesz umiejętność rozpoznawania własnych emocji, adekwatnego reagowania na emocje innych oraz przeciwdziałania sytuacjom, w których emocje utrudniają kontakt i współpracę z uczniami i uczennicami.
    30 października, godz. 16:00-20:00
  • Dostępność na lekcji
    Jak sprawić, by treści lekcyjne były bardziej zrozumiałe i dostępne dla uczniów i uczennic z różnym doświadczeniem kulturowym? Podczas szkolenia poznasz metody pracy sprzyjające włączaniu osób o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Dowiesz się, jak wykorzystywać prosty język oraz inne narzędzia zwiększające dostępność materiałów i aktywności w klasie.
    3 grudnia, godz. 16:00-20:00

Uzupełnieniem szkoleń są indywidualne spotkania (superwizje), które pozwalają na refleksję nad własnymi doświadczeniami zawodowymi. To przestrzeń, w której można omówić trudności, poszukać nowych rozwiązań i wzmocnić swoje kompetencje w pracy z różnorodnymi klasami. Każda osoba uczestnicząca skorzysta z 2–3 godzin superwizji, co stanowi ważny element procesu rozwojowego w ramach projektu.

Dołącz do grona osób, które chcą rozwijać swoje kompetencje i wymieniać się doświadczeniami!
Zapisz się do 30 września 2025 r. do godz. 15:00, wypełniając formularz: https://forms.gle/49bAt2kG1tzTX37f6

O wynikach rekrutacji poinformujemy mailowo do 3 października 2025 roku.

Szkolenia dla Rad Pedagogicznych

Zapraszamy Rady Pedagogiczne gdańskich szkół do udziału w dedykowanych szkoleniach rozwijających kompetencje w pracy z uczniami i uczennicami o zróżnicowanym doświadczeniu społecznym i kulturowym.

Tematyka szkoleń (do wyboru):

  • budowanie zespołu,
  • komunikacja międzykulturowa,
  • nieuświadomione uprzedzenia,
  • stres akulturacyjny i budowanie rezyliencji uczniów i uczennic,
  • inteligencja emocjonalna,
  • dostępność na lekcji.

Zakres tematyczny może zostać dostosowany do potrzeb konkretnej szkoły – możliwe jest również indywidualne omówienie obszarów najbardziej istotnych dla danego grona pedagogicznego.

Forma i czas trwania
Szkolenia mogą odbywać się stacjonarnie lub online, w ustalonym wspólnie terminie. Czas trwania poszczególnych spotkań będzie elastycznie dopasowany do Państwa potrzeb.

Wszystkie szkolenia w ramach projektu muszą zostać zrealizowane do 15 grudnia 2025 roku.

Zainteresowane szkoły zapraszamy do kontaktu mailowego na adres: k.blasinska@irse.pl

W treści maila prosimy o podanie interesujących Państwa tematów, proponowanych dat szkolenia, ilości osób uczestniczących oraz czasu trwania.

Dotychczas zrealizowane szkolenia

W okresie kwiecień–czerwiec 2025 roku odbyły się trzy szkolenia:

Budowanie zespołu – podczas szkolenia osoby uczestniczące poznały sprawdzone metody i narzędzia do pracy z grupami o różnym doświadczeniu społecznym i kulturowym.

Komunikacja międzykulturowa – szkolenie pozwoliło zastanowić się nad różnicami kulturowymi i sposobami skutecznego dostosowywania działań do potrzeb uczniów i uczennic.

Nieuświadomione uprzedzenia –  osoby uczestniczące poznały mechanizmy powstawania uprzedzeń oraz strategie ich redukcji, by budować bardziej włączające środowisko szkolne.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Gdańska