Crossing Cultures to Accept Differences

W dynamicznie zmieniającym się świecie, gdzie różnorodność kulturowa staje się codziennością, umiejętność porozumiewania się i współpracy z ludźmi z różnych kultur nabiera kluczowego znaczenia. Międzynarodowe szkolenie „Crossing Cultures to Accepting Differences”, które odbyło się w dniach 6-12 kwietnia 2024 roku w Kobuleti, Gruzji, było odpowiedzią na te wyzwania.
Szkolenie zgromadziło 24 osoby pracujące z młodzieżą z ośmiu krajów: Polski, Gruzji, Ukrainy, Jordanii, Hiszpanii, Portugalii, Włoch i Północnej Macedonii. Jego głównym celem było rozwijanie kompetencji międzykulturowych i trenerskich w formule Train of Trainers (ToT).
Program szkolenia obejmował szerokie spektrum tematów:

  • Edukacja międzykulturowa: różne perspektywy pojęć kulturowych, stereotypy i uprzedzenia, a także rola kognitywistyki w kontaktach międzykulturowych.
  • Praca trenerska: zarządzanie grupą, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, rozwijanie empatii oraz strategie akulturacji.
  • Interaktywne narzędzia: uczestnicy poznali grę „Culture Crossover” jako przykład metody wspierającej edukację międzykulturową.


Jednym z kluczowych elementów szkolenia była możliwość samodzielnego prowadzenia warsztatów przez osoby uczestniczące. Każda osoba miała okazję poprowadzić sesję, po której otrzymywała szczegółowy feedback od grupy i facylitatorek. To pozwoliło na wzmocnienie umiejętności trenerskich i pracę nad indywidualnymi obszarami rozwoju.
Dzięki udziałowi w programie osoby uczestniczące nie tylko pogłębiły swoją wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, ale również wzmocniły  kompetencje w zakresie prowadzenia warsztatów i pracy z młodzieżą w środowiskach różnorodnych kulturowo.

Szkolenie to było nie tylko okazją do zdobycia nowych umiejętności, ale także przestrzenią do budowania sieci kontaktów i dzielenia się doświadczeniami. Dla wielu osób uczestniczących była to inspiracja do dalszego działania na rzecz zrozumienia i akceptacji różnic kulturowych w swoich społecznościach.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+

 

Culture Crossover

Dawno temu, albo nie tak dawno, w pięknym, małym miasteczku, wraz z rodziną i przyjaciółmi mieszkał sobie Carol. Czuło się doskonale w miejscu, które bardzo dobrze znało, gdzie było rozumiano przez każdą istotę i gdzie z pewnością radziło sobie z kolejnymi wyzwaniami dnia codziennego. Carol lubiło długie spacery i zawsze chciało odkryć, co znajduje się za granicami dobrze znanego mu miasteczka. Pewnego dnia wędrowało cały dzień, przekroczyło granicę miasta i dotarło do innej miejscowości. Na pierwszy rzut oka wyglądała ona całkiem znajomo: dachy na budynkach były czerwone, drzewa były zielone, a ludzie uśmiechnięci. Po wnikliwszej obserwacji Carol dostrzegło także rzeczy dziwne, interesujące i na pewno różne od tych dobrze jejo znanych. Także zachowania osób w restauracji, na spacerze i w innych miejscach nie do końca były jasne. Czy mogę z nimi porozmawiać? Jak wyglądałoby moje życie w tej miejscowości? Jak sobie poradzić z tymi różnicami? Wiele pytań pojawiło się z głowie Carol i nie było ono świadome nawet, że właśnie rozpocząło swoją podróż rozwijania kompetencji międzykulturowych, która  miała trwać całe życie.

Projekt” Culture Crossover” był taką właśnie podróżą, w którą wyruszyły organizacje z Polski, Włoch, Niemiec, Grecji i Portugalii, żeby rozwijać kompetencje międzykulturowe młodzieży i osób pracujących z młodzieżą w Europie. Nasza droga obejmowała wiele aktywności, które doprowadziły do opracowania hybrydowej gry edukacyjnej.

Gra jest narzędziem wspierającym uczenie się międzykulturowe. Poprzez doświadczenie oraz zaangażowanie emocjonalne osób grających ma na celu zmniejszenie perspektyw etnocentrycznych, osłabienie stereotypów i uprzedzeń oraz promowanie działań solidarnościowych, wspierających równość i szacunek dla różnorodności tożsamości kulturowych.  Celem gry jest zachęcenie osób grających do przyjęcia pozycji osoby z innej kultury, tak, aby zrozumieć jej perspektywę. Osoby grające podejmą próbę rozwiązania kolejnych zadań rozwijających kompetencje ułatwiających interakcje z osobami z różnych kontekstów kulturowych. Więcej na temat gry i możliwości jej wykorzystania w pracy edukacyjnej (zarówno formalnej, jak również pozaformalnej) można dowiedzieć się z podręcznika osoby użytkującej.

Gra oraz podręcznik dostępne są do pobrania w językach: polskim, angielski, ukraińskim, niemieckim, włoskim, greckim i portugalskim na stronie projektu: TUTAJ

Bądź na bieżąco i polub nas na facebook’u na Facebooku

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+